طراحی داخلی نمایشگاه موقت هنرهای معاصر در مجموعه عمارت عین‏ الدوله

پایان نامه
چکیده

طراحی‏ داخلی نمایشگاه‏ موقت اثارمعاصر در عمارت عین‏ الدوله، در ذیل عنوان خود، سه حوزه نمایش‏ موقت، اثارمعاصر و عمارت عین‏ الدوله به مثابه یک بنای‏ تاریخی را شامل می‏ شود. در همین راستا، پیشنهاد طرح‏ داخلی در این زمینه نیازمند یافتن و شرح نسبتی سه‏ گانه میان طرح‏ داخلی، با سه حوزه‏ ی اصول و ضوابط، معیارها و مفاهیم و در نهایت تکنیک حصول طرح بود تا برپایه این سه نسبت بتوان، این پرسش که طرح‏ داخلی نمایشگاه ‏موقت اثارمعاصر در عمارت عین‏ الدوله چه جایگاه و مراتبی می‏ طلبد؟، چگونه باید باشد؟ و چگونه حاصل می‏ شود؟ را پاسخ داد تا درنهایت با تکیه بر این پاسخ ها بتوان هم ارزش‏های بنا را در یک نمایش‏ دائم به عرصه ظهور گذارد و هم بستر نمایش‏ موقتی را برای اثار معاصر با توجه به ماهیت مجهول و نیازهای متفاوت آتی آنها ایجاد کرد. برهمین اساس به‏ منظور شرح این چگونگی، ما سه مسیر جداگانه را برای یافتن این سه نسبت پیشرو قرار دادیم. نسبت طرح پیشنهادی با اصول و ضوابط را از برخورد ارزش‏های بنا با اصول و ضوابط کار در بنای تاریخی بدست ‏آوردیم. که به‏ منظور یافتن این نسبت، بدنه‏ ای از مطالعات شناخت بنا و ارزش‏های آن، تحلیل وضع‏ موجود و آسیب‏شناسی آن، در مقابل اصول و ضوابط منشور بورا قرار گرفت و مشخص شد که محدوده کاری در این بنا سازگاربخشی (بهسازی) است و طرح پیشنهادی، به منظور حفظ ارزش‏های بنا باید اصول برگشت‏ پذیری با کمترین حد مداخله در بنا را رعایت نماید. نسبت طرح پیشنهادی با معیارها و مفاهیم را از بررسی شیوه‏ها و مراتب آراستن فضا در نسبت با امر نمایش در میان نمونه‏ های موردی بدست آوردیم. به‏‏ منظور یافتن این جایگاه، بررسی موردی در میان نمایندگان امر نمایش در چهار شیوه‏ ی معماری‏ داخلی، طراحی‏ داخلی، چیدمان و دکوراسیون‏ داخلی صورت گرفت و مشخص شد که محدوده‏ ی طرح پیشنهادی در نمایش‏ موقت اثار‏معاصر در بنای تاریخی، می‏ بایست در محدوده‏ ای بین طراحی‏ داخلی و چیدمان قرار گیرد و باید بتواند بین این دو چارچوب‏کاری، کم و کاست‏های هر روش را برطرف نماید تا بر این اساس حدود و جایگاه خود را در میان روش‏های کار در فضای‏ داخلی تثبیت کند. نسبت طرح پیشنهادی با تکنیک حصول آن، نتیجه‏ ای است که ما آنرا از شرح ماهیت آبجکتیو طراحی و تکنیک ساخت آن حاصل کردیم. به‏ منظور یافتن این تکنیک مبانی نظری طراحی و شیو‏های ساخت یک سیستم مصنوع منعطف مورد تحقیق قرارگرفت و در نهایت مشخص شد که مصنوعات، به‏ منظور حصول انعطاف‏پذیری باید دارای ماهیت انعکاسی باشند و هرچه درونی‏ کردن متغیرها در سیستم مصنوعات، می‏ تواند عدم وابستگی به محیط را حاصل نماید. بدین ترتیب مصنوعات مطروح می‏ توانند از وابستگی‏ به محیط خود فارغ شوند و ورود به عرصه پس از ساخت را میسر نمایند که این امر می‏تواند پاسخی برای عدم قطعیت آتی درخصوص تصمیمات طراحی را فراهم سازد. درنهایت برپایه این سه نسبت، طرح پیشنهادی، را ارائه کردیم که به‏ منظور کاهش مداخله در بنا و رعایت اصل برگشت‏ پذیری، در محدوده‏ ای بین طراحی‏ داخلی و چیدمان، از مصنوعاتی منعطف و منعکس‏ کننده کمک می‏گیرد که این مصنوعات، ماهیت انعکاسی را از درونی کردن متغیرها در سیستم خود بدست می‏ اورند. بدین ترتیب طرح‏ داخلی منتج، می‏ تواند از محیط و متغیرهای وابسته به آن فارغ شود و امکانات ساخت عمل جدید در دوره‏ ی استفاده از طرح را ایجاد نماید و بر این اساس‏ نمایش‏ موقت اثارمعاصر در عمارت عین‏ الدوله را ایجاد کند.

منابع مشابه

تطور هنر اسلامی در دوران معاصر تحلیل اجمالی چهار نمایشگاه هنرهای اسلامی معاصر

بیش از هزار سال است که  هنر اسلامی بدین نام شناخته می‌شود و در کشورهای اسلامی و غیر آن هر از گاهی رویدادهایی مرتبط با آن بر پا می شود. در سال­های اخیر، شاهد برپایی نمایشگاه­های متعددی با عنوان "هنر اسلامی معاصر"  در موزه­ها و گالری­ ها یا نمایشگاها هستیم.  در این رویدادها، آثاری از هنرمندان  مختلف به نمایش  گذاشته می شود. هدف این مقاله، مطالعه محتوی نمایشگاه ­های "هنر اسلامی معاصر"  به منظور  د...

متن کامل

گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)

از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها از روش‌های مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنا...

متن کامل

طراحی موزه هنرهای معاصر یزد

چکیده هنر به عنوان تامین کننده نیازهای زیبایی شناختی و روحی انسان همواره اهمیت والایی داشته است. از آنجا که معماری تلفیقی از هنر و علم به شمار می رود، توجه به عرصه هنر یکی از مهمترین دغدغه های معماران بوده است. معماری در ادوار گوناگون محملی جهت حضور هنرهای گوناگونی مانند خوشنویسی، گچبری، آینه کاری، نقاشی بوده، که این هنرها همواره نقش مهمی در کیفیت دهی به فضای معماری داشته اند. با گذر زمان، تحو...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023